blank

Drugie życie poprzemysłowej architektury – rozmowa z Małgorzatą Mańką-Szulik, prezydent Zabrza

Zabrze, dawniej kojarzone z ośrodkiem górniczym, dziś jest jednym z ciekawszych miejsc na mapie Śląska, które z powodzeniem przywraca do życia poprzemysłową infrastrukturę. Zabrze to tradycje piłkarskie i legendarny wręcz ośrodek kardiochirurgiczny oraz przestrzenie kopalniane otwarte do zwiedzania, ale też ośrodek sprzyjający codziennemu życiu oraz wypoczynkowi.

Rozmowa z Małgorzatą Mańką-Szulik, prezydent Zabrza

 

Finał tegorocznego Tour de Pologne zagości w Zabrzu. Co to oznacza dla Pani, jako prezydent miasta?

Zabrze, jako współorganizator finałowego etapu Tour de Pologne, stanowi ważny punkt na mapie tych prestiżowych, międzynarodowych zawodów. Wydarzenie cieszy się dużą popularnością wśród licznej grupy kibiców i jest niekwestionowanym liderem jeśli chodzi o krajowe imprezy sportowe. To świetna forma promocji naszego miasta, które prezentowane jest za pośrednictwem transmisji telewizyjnej docierającej do odbiorców w wielu krajach. Dzięki temu skutecznie promowane są zabrzańskie obiekty turystyczne.

Na co warto wskazać jako walory turystyczne Zabrza?

Zabrze czerpiąc z poprzemysłowego dziedzictwa nadaje nowe funkcje obiektom, które służą dziś mieszkańcom, inwestorom i turystom. Nasze miasto jest rozpoznawalne między innymi poprzez medycynę, naukę, innowacyjną gospodarkę, sport, kulturę i turystykę przemysłową. Specjaliści podejmują się ambitnych wyzwań medycznych, dokonując pionierskich w skali kraju zabiegów ratujących zdrowie i życie pacjentów. Inwestycje infrastrukturalne w zakresie budowy Drogowej Trasy Średnicowej, modernizacji wodociągów oraz uzbrajania strefy ekonomicznej przełożyły się na przygotowanie atrakcyjnej oferty dla biznesu. Markami rozsławiającymi dobre imię miasta są bez wątpienia Górnik Zabrze, Śląskie Centrum Chorób Serca czy Szpital Miejski z Centrum Zdrowia Kobiety i Dziecka. 

Dziś, odwiedzając miasta, można zaznać jego górniczej przeszłości…

Kompleks turystyki poprzemysłowej ma ogromne znaczenie i pełni ważną rolę. Na przykład kopalnia „Guido” i Sztolnia Królowa Luiza. Za rewitalizację tych miejsc Komisja Europejska przyznała nam prestiżową nagrodę Grand Prix „Europa Nostra”. Wizyta w kopalni to wyjątkowa możliwość doświadczenia historii i kultury naszego regionu, co docenili turyści przyznając Kopalni „Guido” w konkursie Map Google nagrodę „Złota Pinezka” – wyróżnienie dla najwyżej ocenianej atrakcji turystycznej.

Jakie plany na przyszłość ma Zabrze, jeśli chodzi o jego rozwój? 

Konsekwentnie realizujemy działania, których celem jest zwiększanie świadomości o ofercie turystycznej naszego miasta. Poza kampaniami promocyjnymi, stawiamy na wydarzenia podczas których można dotrzeć do nowych odbiorców. W ostatnim czasie zrealizowaliśmy event promocyjny na zamku w Ogrodzieńcu, w ramach którego turyści w atrakcyjny sposób zapoznali się z zabrzańską ofertą. Współorganizacja wyścigu Tour de Pologne to kolejne działanie, którego celem jest zwiększenie liczby turystów w naszym mieście.

Dziękujemy za rozmowę.